torsdag 8. april 2010

Oppsummering av påskens aktiviteter

Søndag 28/3 var vi på godværstur utover mot Gilhusodden, men vi snudde fordi det var for tett tåke til å se handa for seg. Oppover Drammensleva var det bedre sikt. Tilsammen ble vi May, Grete, Gro og Vidar (i K2) og et annet nytt medlem, Kenneth i sin private båt. Vi padlet opp til nordenden av Langesåya og bildet er tatt på veien tilbake til klubbhuset. 15 km

Mandag var jeg, Gro sammen med Balazs og padlet i området Løvøya/Horten og på turen padlet vi gjennom Hortenkanalen, ytre sida av Sørøya på tilbakeveien. 12 km i sol og godt varmt vær.

Onsdag var det uformell avslutning på vinter- og mørkepadlings-sesongen. Arild ble "adlet" til "Ridder av varme og hjelpsomme hender" og fikk som bevis på det et par meget godt tovede votter til å ha under sine gummi-"sjyvåtta". 10 km

Torsdag formiddag satte May og Gro seg i sine respektive båter for å padle "romjulsruta". Denne gangen uten isete årer og i ett strekk. Vi var heldige med vær- vind- og strømforhold, og vi tok oss god tid. Storkoste oss på de knappe tre timene turen varte. Vår egen kajakk-taxi stod klar til å ta imot oss og kjøre kvinner og båter tilbake til utgangspunktet. 20 km

Påskeaften, lørdag var det de tre elvene Vestfoss-, Loes- og Drammens- som skulle beseires. Turen startet kl 09.30-10.00 og Vestfosselva viste seg fra en vennlig side. Kaffe og kakematpause på oppturen. Påskekort i akvarell med dertilhøredne redskaper ble kreert mens vi hadde ankra oss opp i en av de mange pålene som står igjen etter tønnerfløting i hine hårde dager.
Loesleva var mindre tettvokst enn forventet, men saga kom til sin rett. Det var en småsliten og sulten gjeng som tok hovedrasten på ei holme i Drammenselva. Mer hjemmebakt påskekake og fersk håndpisket krem bidro til at i alle flall noen av oss dro vel gode og mette oppover Drammenselva til Loesmoen og bekledningsskifte. Vel 19.15 var klokka da jeg satte meg i bilen. En fantatisk opplevelse. Alle hadde satt av hele dagen til å dra på tur, uten noe eller noen som ventet. 20-25 km (GPS`n gikk tom for strøm underveis)

Mandag dro tre padlere til Sætrepollen for å padle rundt Håøya. Vel ute i båtene så vi havørna som står omtalt i siste nr av Oslofjordens friluftsråd. Flott skue der den rappet tilbake sin egen frarøvede føde. Hettemåker og grågås - et yrende fugleliv. - Og mange andre padlere mer eller mindre fornuftig påkledd. 18 km

Og så var påska over for i år.